CarlyBollen.reismee.nl

La segunda semana

Buenas a todos!

In Nederland ben ik nu jarig, hier duurt het nog eventjes. Jammer dat ik m'n verjaardag niet met jullie allemaal kan vieren maar op een tropisch strand in shorts is weer eens wat anders dan in de regen of de sneeuw. Ze hebben hier alleen geen Limburgse vlaaien dus ik zal morgen op zoek moeten naar een alternatief..

Na 2 heel leuke weken in Heredia ben ik afgelopen zaterdag in Sámara aangekomen. De laatste week was iets rustiger dan de eerste week. We hebben vanuit de school een excursie gehad naar een koffie-plantage in de bergen. Het was erg gaaf om te zien hoe het hele proces van planten tot het kopje koffie in zijn werk gaat. Veel jongeren en Nicaraguanen werken in Costa Rica als plukker op de koffie-plantages. Hier krijgen ze niet per uur maar per mand koffie-bonen betaald. Deze mand is te vergelijken met een grote emmer. Een goede plukker doet er ongeveer 25 minuten over om één mand te vullen, dit is ongelofelijk snel! Op de plantage rook het heerlijk naar versgebrande koffie. Vanuit de plantage die we bezochten wordt veel geëxporteerd naar Europa. Alleen ongebrande bonen worden geëxporteerd, de bonen die in Costa Rica worden gebrand worden ook enkel in Costa Rica verkocht. Na de rondleiding konden we verschillende soorten koffie proeven, bizar hoeveel verschil je kunt proeven. Op de terugweg reedt Jerry (onze gids) langs allerlei velden met koffie-bonen-bomen. Het uitzicht over deze bergen was heel erg mooi.

Verder zijn we vorige week naar de hoofdstad van Costa Rica, San José, geweest. Ik had al veel hierover gelezen en gehoord, voornamelijk dat het erg lelijk en niet de moeite van het bezoeken waard was. Het was dan ook een verassing toen de stad toch wel mooi en gezellig bleek te zijn. Aangezien vele Costa Ricanen in het verleden naar Europa zijn vertrokken om te studeren en later weer zijn teruggekeerd is in de bouwstijl van sommige gebouwen veel Europese invloed te zien. In San José hebben we de overdekte markt bezocht en hebben hier op zijn Costa Ricaans geluncht. Daarna zijn we naar het Jade-museum geweest. Dit was een erg interessant museum waar ook veel over de geschiedenis van de Costa Ricaanse inheemse stammen werd verteld. Sommige van deze stammen leven nog steeds in het binnenland van Costa Rica. Tijdens mijn maand rondreizen zou ik graag een van deze stammen een paar dagen bezoeken en zien hoe ze leven.

Aan het einde van de week was het alweer tijd voor afscheid van de mensen waarmee ik in Heredia ben opgetrokken en van mijn gastfamilie. Mijn gastfamilie was superlief en waarschijnlijk zal ik later tijdens mijn reis nog een keer bij hen langsgaan om de baby te bekijken, misschien wordt hij wel op mijn verjaardag geboren! Voordat ik vertrok hebben we nog even een fotosessie gehouden met Marielos (tica mamma), Fran (tica pappa) en José (een vriend van Marielos uit Nicaragua),

De busreis van Heredia naar Sámara was goed te doen. Voor 4.300 colones (ongeveer 7 euro) zit je al 5 uur een in luxe touringcar die rechtstreeks naar Sámara gaat. In Sámara aangekomen ben ik eerst de school gaan zoeken. Sámara is niet erg groot dus dit was vrij makkelijk. De school ligt letterlijk op het strand en heeft een grote tuin met hangmatten, goed uit te houden dus. Mijn nieuwe gastfamilie is ook erg aardig al is het hier meer gebruikelijk om 's ochtends naar het strand te vertrekken en 's avonds pas terug te komen waardoor ik hen niet zoveel zie. Gisteren een flinke strandwandeling gemaakt en vandaag lekker op het strand gerelaxed. Morgen gaan we voor mijn verjaardag met een paar mensen uiteten en daarna nog naar een bar. Woensdagochtend heb ik mijn eerste surfles!

Ik had morgen graag al jullie verjaardagskussen en knuffels in ontvangst genomen maar dat komt volgend jaar wel weer.

Veel plezier allemaal thuis in de sneeuw, ik denk aan jullie vanuit mijn hangmat

Innocent

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reacties

Reacties

Shaun

Super leuk verslag, noe bin ich nog meer jaloers en wil ich zeker auch goan surfen en mien Spaans goan biewirke! Enjoy!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active