CarlyBollen.reismee.nl

Goodbye & Hi

Op dit moment is het precies een week geleden dat ik hier in Costa Rica aankwam, perfecte timing voor een eerste update. Het afscheid van iedereen thuis viel me uiteindelijk toch iets zwaarder dan ik had verwacht. Na (met wat traantjes) afscheid te hebben genomen van Pap, Mam, Yep en alle anderen stapte ik dan toch op het vliegtuig. Het was een lange en vermoeiende reis, maar hier aangekomen was ik dat allemaal meteen vergeten en had ik er weer superveel zin in!

Ik werd van het vliegveld gehaald door mijn gastfamilie. Dit was nogal verassend want mijn mama-tica (Costa Ricanen noemen zichzelf tica's) is 8,5 maanden zwanger, wie weet maak ik hier dus nog een bevalling mee. Mijn gastfamilie is heel lief en ik voelde me dan ook meteen thuis. Ik heb een eigen kamer en verder is het huis best luxe. We hebben zelfs een gewone kraan met warm water en wifi, dit is hier absoluut niet vanzelfsprekend.

Aan de ene kant is deze eerste week voorbij gevlogen maar aan de andere kant ben ik hier al zo gewend en lijkt alles thuis zo ver weg dat het bizar is dat ik hier pas een week ben. Heredia (het stadje waar ik de eerste 2 weken verblijf) is niet zo heel bijzonder. Er is niet heel veel te doen en het is ook niet echt mooi. De school is echter wel heel leuk en mijn gastfamilie natuurlijk ook. De eerste dagen was dit sowieso wel prettig want zo kon ik een beetje rustig aandoen en overal aan wennen. Het eten hier is erg lekker maar het blijft vreemd om rijst met bonen of toast met veel knoflook als ontbijt te eten. Aan de verse vruchtensapjes en vers fruit de hele dag door hoefde ik dan weer niet te wennen.

De taallessen gaan best wel goed. Er komt al veel terug van wat ik in Spanje heb geleerd en gesprekken voeren gaat ook al aardig. Hopelijk ben ik na 5 weken les een echte pro! Ik heb deze week elke dag 4 uur les gehad in een groepje van 4. Dit is erg kleinschalig en intensief waardoor je veel opsteekt. Verder hebben op school elke dag dansles (salsa, bachacha, etc.). Op woensdag heb ik kookcursus gehad, hierbij hebben we verse guacamole met patacones gemaakt. Erg lekker!!

Donderdag was de eerste excusie. We zijn naar La Paz Waterfalls geweest. Hierbij was ook een soort dierentuin met vogels, apen, vlinders, slangen etc. Het dierengedeelte was iets minder aangezien je hier de dieren die in Costa Rica in het wild leven in kooien ziet zitten. Dat lijkt hier nog meer misplaatst dan in een dierentuin in Nederland. De watervallen waren wel erg mooi.

Vrijdag ben ik samen met een ander meisje hier meegegaan met een groep Amerikanen naar het strand. Die Amerikanen waren hier via hun universiteit en hadden een eigen busje waarin ze twee plekken overhadden, ideaal dus. Alleen al de weg naar het strand toe was ongelofelijk mooi. Alles is het zo groen en het landschap veranderd continu. Het strand zelf was ook geweldig, het was alleen een beetje jammer dat het na een uur al begon te regenen. De eerste tropische regenbui was een feit.. Daarom zijn we maar de kroeg ingedoken en margarita's gaan drinken (1 euro vanwege happy hour). Aan het strand was het overigens aanzienlijk warmer dan in Heredia, zeker 5 tot 10 graden. Ik kijk nu al uit naar mijn 3 weken aan het strand!!

Gisteren en vandaag ben ik met 3 anderen naar Parc National Rincon de la Vieja geweest. Dit is een nationaal park met zowel "dry forest" als "rain forest". Die combi is blijkbaar vrij uniek. Gisteren zijn we na een heerlijke lunch bij aankomst direct naar het park gegaan. Dit hebben we net zoals de rangers daar te paard gedaan. Na de eerste 5 minuten rijden kwamen we midden op het pad een 2 meter lange zwarte glimmende slang tegen. Nu ben ik op zich niet echt bang voor slangen maar als je op een paard zit na zeker 10 jaar niet te hebben paardgereden schrik je toch wel even, alleen al voor de eventuele reactie van het paard. De paarden reageerden gelukkig niet en de slang draaide om en vertrok. Wel heel gaaf om te zien. Vervolgens zijn we naar de hot springs gegaan. Hot springs zijn warmwaterbronnen. Het is eigenlijk alsof je midden in de jungle opeens een jacuzzi tegenkomt. Het water was heerlijk warm en we waanden ons echt even in een wellnesscentrum. Enige nadeel is dat het nogal stinkt naar rotte eieren, dit komt door de zwavelwaterstof. Op de terugweg was er een schitterde zonsonderdag, dit was heel erg indrukwekkend als je in de wildernis op je paard zit met een roze-rode lucht om je heen.

Vandaag hebben we nog kleinere hotsprings gezien en ook mud pots (soort van hot spring maar dan met modder). We kregen een hoop uitleg over zowel de dry forest als de rain forest en hebben meerdere dieren gezien zoals apen, slangen en aguti (nederlandse woord hiervoor kan ik niet vinden, soort van bever).

Ik zo maar eens slapen want na een erg lange bustocht (6,5 uur) ben ik toch wel moe en morgenochtend weer vroeg les.

Tot horens, skypens, appens etc. of zoals ze hier zeggen PURA VIDA!

Reacties

Reacties

Guido

hoi mop, klinkt fantastisch en op de foto's ziet het er geweldig uit. ik neem aan dat het "live" nog 10x mooier is. geniet er maar van. tot snel!

Marian de Haar

Hey Carly, in zo'n korte tijd al zoveel ervaringen opgedaan. Leuk om te lezen. Enjoy!

Brice

Hé Mop, ziet er allemaal fantastisch uit. Tot nu toe is het echt jouw reis. Dit zijn echt de uitdagingen die jij altijd zoekt. De ardennen in kwadraat in de zon. Met bijpassende flora en fauna. Wat wil je nog meer. We missen je natuurlijk wel, maar het is ook heel fijn om je zó te zien genieten na alle zware arbeid. Geniet, geniet en geniet. Heel veel groetjes en kusjes van ons allemaal. xxx

Eveline

Hey Carly, wat fijn om te lezen dat het goed bevalt!! Wij missen je echt al ??, maar gunnen het je uiteraard van harte ????. Heel heel veel plezier, en ik blijf je volgen ????groetjes

Eveline

Heyyyy mijn smileys zijn allemaal verandert in vraagtekens... :(

Ans

Hey Carly. wat fijn dat het goed bevalt. ziet er ook geweldig uit. ik ga je zeker verder volgen. geniet er van.

fysio Vivian

He Carly

Volgens mij maak jij de tijd van je leven mee!! Het klinkt allemaal super gaaf.Geniet er dan ook maar met volle teugen van en die salsa lessen zullen er wel voor zorgen dat ook je rug niet aan souplesse ontbreekt:) veel plezier daar!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active